Nyheder
| 26. januar 2022

Energirådgiveren: Mød aktørerne bag projektet i Hornsyld

I denne korte artikelserie sætter vi ansigt på energirådgiveren, entreprenøren og smeden – der hjælper Hornsyld Klimavarme med at komme på benene. Vi spørger ind til deres tanker om det nye varmefællesskab.

Hornsyld Klimavarme er snart en realitet. Det er gået hurtigt. Fra første spadestik blev taget i oktober 2021, og til de første borgere kan få leveret varme i august 2022. Men hvem er de mennesker, som hver dag arbejder på projektet?

Her kan du lære energirådgiveren Finn Schmidt Andersen bedre at kende.

Hvad er din rolle i projektet, og hvad bidrager du med?

Som energirådgiver varetager jeg alle detaljerne, der gør det muligt for den enkelte forbruger at blive forbundet med værket. Jeg kommer ud i hjemmene, og sammen gennemgår vi de nuværende installationer. Herefter planlægger vi, hvordan den nye rørføring skal se ud. Vi kigger på indretningen af bryggerset og taler om, hvor stikledningen skal føres ind. Skal røret for eksempel føres gennem græsplænen eller indkørslen? Er det de samme fliser, som skal lægges igen? 

Det er vigtigt for mig, at forbrugerne altid ved, at deres indkørsel eller græsplæne bliver genetableret. Med andre ord leverer vi det tilbage, præcis som vi modtog det. Jeg sørger for at dokumentere hele processen med billeder og hjælper med at udfylde kontrakten korrekt. Alt det tager mellem en time og halvanden. Men jeg ved, at det giver en tryghed for forbrugeren, at der til sidst ligger en klar aftale med Hornsyld Klimavarme.

Hvorfor er det vigtigt, at fjernvarmen kommer til Hornsyld?

For mig handler det om at udnytte overskudsvarmen fra de lokale virksomheder. Det er tåbeligt, at varmen fra deres produktion går til spilde i luften, når vi har mulighed for at konvertere det til klimavenlig, billig og stabil varme, som bliver ledt ud i rørene til den enkelte forbruger.

Læs mere om overskudsvarme her

Hvad synes du er særlig relevant for forbrugerne at vide om din opgave i projektet?

Forbrugerne skal vide, at de altid kan tage fat i mig, hvis de har nogle tvivlsspørgsmål. Desuden er det vigtigt, at forbrugerne får mulighed for at tilkendegive, om de er tilfredse med arbejdet. Derfor laver vi kundetilfredshedsmålinger, så vi rent faktisk kan se, om vi har udført opgaven efter det, der er aftalt.

Hvad synes du er særlig spændende ved dette projekt?

Hornsyld Klimavarme er et projekt, som involverer et helt lokalsamfund. Vi arbejder for et fællesskab, og vi skal varetage fællesskabets interesser – men med fokus på den enkelte forbruger. Jeg bliver meget motiveret af, at jeg kommer ud til forbrugerne – og at vi sammen laver en løsning, som alle synes er en god idé. Både forbrugeren, varmeværket og VVS’erne, der installerer units.

Få besøg af Finn

Er vi ved at lægge rør i jorden på din vej? Og har du endnu ikke talt med Finn? Book en tid med energirådgiveren lige her

Han kommer ud til dig – og sammen laver I en plan for, hvordan din husstand kan få leveret klimavenlig varme.

38/51

Ønsker du mere information, eller vil du tilslutte dig?

reCAPTCHA is required.